Paloma

Hur använder jag Knappar?

Uppdaterad

När du använder knappar i ett nyhetsbrev är det viktigt att göra dem visuellt tilltalande och funktionella för att fånga mottagarens uppmärksamhet och uppmuntra till handling. 

Inställningar för knappar

Under Inställningar > Knappar gör du dina inställningar för hur samtliga knappar i brevet ska se ut. Du bestämmer:

  • Typsnitt
  • Textstorlek
  • Textfärg
  • Textstil
  • Skiftläge (TT / Tt / tt)
  • Knappfärg
  • Hörnavrundning i pixlar
  • Marginaler runt knapp
  • Utfyllnad på knapp
  • Om du vill ha en ram runt knappen och hur många pixlar ramen ska vara
  • Om du vill tvinga knappen till fullbredd
  • Justering (vänsterställd, centrerad eller högerställd)

Tips & råd

1. Tydlig Call to Action (CTA)

  • Använd knappar för att tydligt visa vad du vill att mottagaren ska göra. En bra CTA-knapp kan vara t.ex. "Läs mer", "Köp nu", "Registrera dig" eller "Läs vårt senaste inlägg".

  • Placera knappen där den är lätt att hitta, ofta i slutet av ett avsnitt eller i ett ögonfallande område.

2. Färger och design

  • Se till att knapparna sticker ut från resten av innehållet. Använd en färg som kontrasterar med bakgrunden men som ändå passar din övergripande design.

  • Håll designen enkel och ren. För mycket dekoration på knappen kan göra att den ser rörig ut och mindre inbjudande.

3. Responsivitet

  • Kontrollera att knapparna ser bra ut och är klickbara på både dator och mobila enheter. Många läsare öppnar nyhetsbrev på sina telefoner, så knapparna måste vara tillräckligt stora och enkla att trycka på.

4. Text på knappar

  • Texten på knappen ska vara kort, tydlig och handlingsinriktad. Undvik långa meningar eller otydliga ord. T.ex., istället för "Om du vill ta del av vårt erbjudande, klicka här", använd "Ta del av erbjudandet".

  • Se till att texten är lätt att läsa genom att välja en bra kontrast mellan texten och knappen.

5. Placering

  • Placera knappar på strategiska ställen där mottagaren sannolikt vill ta nästa steg. En bra placering kan vara högst upp i nyhetsbrevet (för att fånga uppmärksamheten), men också längre ner när mottagaren har fått lite information.

  • Tänk på att användaren ofta bara kollar igenom ett nyhetsbrev snabbt, så placera knappar där du vill ha högsta chans att de klickar.

6. Testa A/B-varianter

  • Om möjligt, testa olika versioner av dina knappar för att se vad som ger bäst resultat. Prova olika texter, färger eller placeringar för att hitta den optimala designen.

7. Använd knapp för att skapa upprepade CTA:er

  • Om nyhetsbrevet är långt, kan du använda flera knappar med samma syfte (t.ex. "Köp nu" eller "Läs mer") på olika ställen för att öka chansen att mottagaren klickar.

Genom att använda knappar på rätt sätt kan du skapa en mer engagerande och handlingsinriktad upplevelse för mottagarna av ditt nyhetsbrev.

warning Created with Sketch.