Hur skapar jag ett nyhetsbrev, steg för steg?
Uppdaterad
Skapa ett nyhetsbrev
Du kan välja mellan att skapa ett nytt, kopiera eller redigera ett befintligt nyhetsbrev.
- Börja med att lägga till några olika typer av innehållsmoduler i brevet för att skapa en grundläggande layout.
- Gå till fliken inställningar och välj de standardinställningar som du vill ha för ditt nyhetsbrev. Typsnitt, färger och en hel del annat kan du ställa in här. Har du en grafisk profil så är det bra att använda den som grund för inställningarna.
- Nästa steg är att dra in flera innehållsmoduler till brevet och fylla dessa med text och bilder. Allt innehåll som du nu drar in får utseendet enligt dina inställningar, men när du markerar ett innehåll visas fliken redigera och du kan ändra utseendet för det specifika som är markerat om du vill att det ska frångå grundinställningarna.
Avancerat läge
För att få tillgång till utökade möjligheter och funktioner i vår nyhetsbrevseditor kan du aktivera
Avancerat läge. Dessa funktioner gör att du kan designa, anpassa och justera ditt nyhetsbrev ytterligare.
Förhandsgranska och skicka korr
- När ditt brev är klart, kan du klicka på förhandsgranska för att se hur brevet kommer att se ut. Kom ihåg att förhandsgranska det både för skrivbordsklient och mobil.
- Från förhandsgranskningen kan du också skicka ett snabbtest för att få brevet till din inkorg. Om du har användarfält, till exempel Förnamn, eller filtrerade moduler, kan du simulera en kontakt för att se hur brevet ser ut för olika mottagare.
- Eftersom vissa funktioner inte aktiveras i snabbtestet rekommenderar vi alltid att du skickar skarpa utskick för korrekturläsning. Skapa gärna en separat kontaktlista för de som ska korrläsa brevet och gör ett riktigt utskick till dem.
Skicka ditt brev
När brevet är klart för utskick, klickar du på knappen "Skapa utskick" och skickas då till skicka-dialogen där du får välja mottagare, eventuella filter och inställningar för utskicket.
- Ämnesrad
En bra ämnesrad på ett mejl bör vara tydlig och koncis, samtidigt som den fångar mottagarens uppmärksamhet. - Preheader
En preheader är den text som syns i förhandsvisningen av ett mejl, oftast precis under eller bredvid ämnesraden. En bra preheader kompletterar ämnesraden utan att upprepa den. - Avsändarnamn
Avsändarnamnet i ett mejl spelar en viktig roll i hur mottagaren uppfattar och reagerar på meddelandet. Många gånger används företagsnamn, avdelning eller personnamn som avsändare. Ibland också en kombination, till exempel "Peter på Paloma". - Avsändaradress
Avsändaradressen i ett mejl är avgörande för att säkerställa att mottagaren känner igen dig och att mottagande mejlklient litar på meddelandet.