Kan det bli dubbletter av en kontakt?
Uppdaterad
Dubbletthantering i Paloma
Du behöver aldrig vara orolig att det blir dubbletter av en kontakt, en e-postadress kan endast finnas registrerad en gång på kontot. Försöker du importera en e-postadress som redan finns på kontot ser systemet alltså det som samma kontakt. Det gäller alltså även om du råkar ha två rader av samma e-postadress i en excelfil att endast en kontakt skapas.
Hur vill du att importen ska påverka befintliga kontakter?
- Ändra inte befintliga kontakter
Endast nya kontakter, nya unika e-postadresser, läggs till på ditt konto. Redan existerande e-postadresser som finns med vid importen läses inte in. - Uppdatera befintliga kontakter
Ny data läggs till i de kontakter där ny data finns vid själva inläsningen. Man måste då även kryssa i ”Skriv över” i import-dialogrutan för den kolumnen där man vill att importerad data ska skrivas in i sin kontakt. - Skriv över befintliga kontakter
All information skrivs över i kontakterna på ditt konto och ersätts med informationen som läses in vid importen. Ett exempel är om några bytt adress eller telefonnummer i din Excel-fil så ersätts deras information på ditt konto med den nya informationen som läses in. Om information saknas i din Excel-fil och det är tomt i t.ex kolumnen förnamn så tas det eventuellt befintliga förnamnet bort från din kontakt på ditt konto.