Skapa och redigera kontaktfält
Vad är kontaktfält?
Kontaktfält är de uppgifter du lagrar om dina kontakter. E-postadressen måste alltid finnas med. Du kan skapa egna fält av olika typ och välja i vilken ordning du vill att uppgifterna ska visas genom att ta tag längst till höger på raden, dra och släppa. För att skapa eller redigera kontaktfält går du till Kontakter > Kontaktfält.
Lägg till kontaktfält
För att lägga till ett kontaktfält klickar du på den blå knappen "Lägg till kontaktfält".
Du anger Namn (svenska), Namn (engelska), Värdetyp & om det ska vara Synligt/redigerbart för kontakten.
Redigera kontaktfält
För att redigera ett kontaktfält klickar du på det blå hjulet intill krysset till höger. Där kan du ändra Namn (svenska), Namn (engelska) och om det ska vara Synligt/redigerbart för kontakten.
OBS - Du kan inte ändra värdetypen eftersom det kan finnas sparad data knuten till den ursprungliga värdetypen.
Ta bort kontaktfält
I listan med kontaktfält kan du ta bort fält genom att klicka på krysset till höger om det (utom e-postadress som är obligatoriskt). Var dock säker på att du vill ta bort kontaktfältet. Det är nämligen så att informationen som finns lagrad om dina kontakter på detta kontaktfält kommer att gå förlorad och åtgärden kan inte ångras.
Synliga eller dolda kontaktfält?
Om du i dina utskick inkluderar en uppdateringslänk för att kontakten själv ska kunna uppdatera sin information, är det viktigt att se över vilka fält som bör vara synliga och redigerbara. Använder du dig av lead scoring vill du sannolikt inte att kunden ska kunna se och ändra det fältet. Detsamma gäller om du segmenterar dina kontaktlistor utifrån intresse. Välj då inställningen "Ej synligt".
Observera att inställningen även påverkar vad du kan ha med i ett prenumerationsformulär. Enbart synliga och redigerbara kontaktfält är möjliga att ta med i prenumerationsformulären.
Ha i åtanke att dina kontakter enligt GDPR rätt att begära ut all information du har lagrad om dem. Det gäller alltså även informationen i dolda kontaktfält.