Leadscoring
Hur skapar jag automatisk poängsättning av leads?
Om du vill arbeta med lead scoring, automatisk poängsättning av leads, behöver du först bestämma vilka händelser som ska öka eller minska poängen, och hur många poäng en händelse ska motsvara.
Denna guide förklarar hur du kan utnyttja funktionerna i verktyget. Du kan läsa mer om leadsgenerering och lead scoring i våra guider på paloma.se:
Lead scoring i marketing automation
Så skapar du fler leads för B2B
Kontaktfält för poäng
Lägg till ett kontaktfält och ge det valfritt namn, förslagsvis Lead score eller Poäng.
Det gör du under Kontakter > Kontaktfält > Skapa kontaktfält. Du väljer också om poängens värdetyp ska vara i heltal eller decimaltal samt om detta kontaktfält ska vara synligt / redigerbart för kontakten i fråga.
Poängsättning i flödet
Poängsättningen sker genom att händelser i flödesscheman triggar åtgärden att öka eller minska kontaktfältsvärdet utifrån de inställningar du gjort. När du skapar eller redigerar ett flöde kan du använda Händelsenoden följt av Åtgärdsnoden för att ställa in poängsättning.
När du lagt till en åtgärdsnod: välj Kontakt som typ av åtgärd, därefter Sätt kontaktfältsvärde och välj det kontaktfält du skapat för poängsättning.
Exempel
Kontakten …
… öppnar ett nyhetsbrev – 3 poäng adderas till kontaktens lead score.
… öppnar inte mejlet inom 30 dagar – 2 poäng dras från kontaktens lead score.
… klickar på länk A Mer om vår intranätslösning i mejlet – 3 poäng adderas till kontaktens lead score.
… klickar på länk B Paket och priser i mejlet – 5 poäng adderas till kontaktens lead score.
Flöde utifrån lead score
För att filtrera flöden utifrån poängsättning använder du dig av Villkorsnoden.
Exempel
Mottagaren …
… har en lead score över 50 – ett konverterande mejl skickas.
… har en lead score under 50 – efter 3 dagar skickas ett intresseväckande erbjudande ut.